Tuesday 31 July 2012

Sayang Mak & Abah

Salam,

bulan Ramadhan bulan yg meletihkn...tambah lg AF yg start practise puasa thn ni..kena make sure dia tido awal, bangkit sahur, suapkn mkn sahur, suruh dia tido blk, & bgn bersiap utk pi kindy. bila time bukak posa plak, kena layan dia dulu, dh setel semua br leh mkn ngan aman.

yg menariknya, I expect him to be "melepek & merengek2" mintak nk berbuka...tp (tabik spring to my son) sbb dia leh bertahan, duduk smbil main game kat Ipad. tp kesian gak bila tgk bibir dia kering-kurang air. so bila berbuka, AF akan ku beri minum air yg bnyk, & susu 2 tumbler & pakaikn lip gloss sblm tdo :)

actually entry ni dedicate to my parents...training my son to fast is like down memory lane to me.reasons:

i) dulu ms darjah 1-3- mmg aku merengek2, call mak kat ofis nk minum air. kalau mak mls layan, aku call abah. smpi la both fedup with me & said bukalah puasa, nnt x dpt mkn sedap2... (tp aku mmg x mkn saman sbb tau msti mak/abah belikn makanan sedap2..heheheehhe...ms tu aku xtau lg terms ni: ada aku kesah)

ii) dulu ms berbuka, segala mcm air sejuk request ms berbuka.especially time abah bwk pi bazar greenwood. mmg happening la!! (ms tu aku x paham nape la akak aku no. 2 tu suka sgt lai chi kang..tp skarang aku suka je lai chi kang)

iii) mak in charge utk prepare food for iftar. kitaorg tinggal amik pinggan/cawan je. abah buat air panas. kitaorg diajar mengadap mkanan tu abt 5-10 mins b4 iftar. ms tu, akan recap how is school, bla..bla..(sebenarnya waktu tu adalah waktu yg afdal utk kita berdoa, subhanallah-kelebihan berpuasa)

abah bukan la jenis org laki yg cuma dok kat meja expect wife hidang semua tanpa perlu bangun dr kerusi..mungkin sbb dia tau mak pn penat ps keje kat opis (i respect u so much abah)

iv) sahur- ni paling best sbb msti xde org yg leh lawan kehebatan abah aku ni sbb...ABAH yg akan sediakn makanan & milo panas time sahur.normally mkn iftar's leftover je, tp ABAH la yg akan panaskn lauk kat microwave, mlm sblm tdo make sure ada nasi utk sahur. bila dh siap semua, abah & mak/ my elder sis yg akan kejutkn kitaorg....


tapi semua tu dh berlalu...now its my turn to reheat d food, serve the food, wat milo/teh o panas for sahur. the same goes for iftar.sedih la jugak tp i am glad, Allah masih beri peluang for me to serve my parents (or PIL), alhamdulillah.

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com